onsdag 25 april 2012

Simones bruddekoration


Teracotta färg
Min symmetriska klasformade bruddekoration

Enkel vit klänning
Corsage och dekoration

Grand canyon

Brudprojekt!
Färg: Vi fick välja material fritt från vår kyl. Men jag begränsade antalet olika material så att det inte skulle bli så rörigt och för mycket av allt, eftersom asclepian och bouvaridian är oroligt i sig. Det fanns mycket i gult till rött. Så jag valde just de färgerna. Jag jobbade ut den gula färgen både i kulör och i valör. Jag arbetade i granklang med färgerna. Det gjorde jag för att få en behaglig och lugn känsla i dekorationen. Det går fint ihop. Jag har dominans i gult/orange. Jag skulle ha kunnat utvecklat färgvalet och tagit upp lite lila i dekorationen eftersom det är komplementfärgen. Man kan anna lite lila/violetta nyanser i den orange asclepian. Men eftersom jag hade en bild över hur den skulle se ut och som skulle stämma överens med min inspirations bild så ville jag hålla mig till endast de färgerna.

Inspiration: Jag hämtade min inspiration från kaliforniens landskap och natur. Det jag ville få fram var Grand canyons starka teracotta /orangea färg. Det gula är den intesiva, starka solen i det torra klimatet. Det vita är de vackra molnen man kan drömma sig bort i

Kontraster:Kontraster som jag har jobbat med är: stort/ smått material som rosen och asclepian, ljusa/ mörka färger som den vita bouvardian mot asclepian, passiva/ aktiva former, raka/ brytna linjer, matta/ glansiga och mjuka/ sträva blad som bouvardians blad och eukalyptusens. Om man jobbar med kontraster får man spänning i arbetet.

Formen:Jag har tänkt mycket på att hålla mig inom formen för det har varit lite svårt tycker jag att få till det bra. Men nu tycker jag det gick bättre än förut. Jag har tänkt på var jag placerade materialet så att de fyller en funktion i arbetet. Om jag hade plockat bort något material så hade dekorationen blivit tom och ej fyllt ut formen. Med rätt placering får arbetet en helhet. För att få till den klasformade formen måste man tänka på propotioner och placering av materialet. Den skulle vara symmetrisk så man måste svara med en blomma på båda sidorna. Man skulle i alla fall få den känslan.

Teknik: Jag har stuckit blommorna radiellt och förankrat några blommor. Jag täckte handtaget med ett fint olivgrönt band  Undersidan täckte jag med olivblad med hjälp av limpistol och nålar. När jag vände och skakade lite på buketten så föll bara en ros ut. Så sticktekniken var bra. Det är viktigt att man är säker på att allt sitter så att inte bruden står där och blommorna rammlar ut en efter en.

Att tänka på:                                                                                                                                                  Det som är viktigt att tänka på är att jobba med djup och kontrastverkan.                          
·         Börja med att grunda ordentligt och noga med grönt så blir det enklare att täcka sen. Det är bra om man kommer ihåg att täcka ut med arbetets gång.
·         Eftersom man använder så många blommor i en sådan lite blomsterskums boll så är det viktigt att ha bra teknik, att sticka rätt, radiellt och bara 1-2 cm in i bollen. Stjälkarna får inte korsa den radeilla mittpunkten, om det blir så blir det svårt att sätta i material.
·         Förankra de längsta blommorna som hänger ner, så att de sitter oavsett vilka rörelser bruden gör.
·         Formen måste man hela tiden se om man följer
·         Vinkeln ska vara 90 grader bak och 45 grader fram.
·         Propotionerna måste stämma.

Reflektion:  Jag tyckte att det gick förvånansvärt bra den här gången. Ju fler gånger man tränar ju säkrare blir man på hur man ska göra och tänka. Så övning ger färdighet. Jag blev riktigt nöjd med vad jag kunde prestera och med resultatet. En sak som bidrog till att det gick bra var nog att jag tog det lugnt och inte stressade upp mig över att det var ett kunkapstest och redovisning. Jag tänkte inte på det utan koncentrerade mig på vad jag gjorde istället. Jag valde den gula rosen och esclepian i corsaget för att man ska se att den tillhör dekorationen. Jag lindade in avslutet med grönt garn, för jag hade grönt band till dekorationen. Som pricket över i limmade jag dit en pärla. Det som var roligt var att den blev ungefär som min skiss. Även  kostnaden blev ungefär desamma som jag hade räknat ut. Den blev att kosta 1010 kr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar