onsdag 25 april 2012

Idas brudbukett


Det här är min klasformade brudbukett. Jag gillar brudbuketter som har ett långt fall så jag formade den efter mitt önksemål.
  
FORM
Den yttre formen är klas/droppformad. Proportionerna stämmer bra. ( 1:3  2:3 ) 
Jag har arbetat symmetriskt, det är lätt att få de att se "randigt" ut när man jobbar symmetriskt så det är viktigt att tänka på. 

MATERIAL
Jag har använt 16 rosor, 5 alstromeria, 7 bouvardia och grönt.  Rosbladen har en yta som är matt men ändå blank, inte så blank att den blänker vilket alstromerian har, den har en väldigt blank yta som man ser blänker, och bouvardiablommorna är ludna. Därför passar alla dessa blommor ihop. Det blir ett väldigt bra ytkontrast. Jag har använt salall att täcka oasisen med, och även använt salall att göra en liten manchett av. Jag har också använt lite eucalyptus att täcka oasisen med. Runt kanten på eucalyptusbladen är det vinrött vilket matchar väldigt bra till alstromerian. 
Rosorna är runda, passiva. Alstomerian är lite mittemellan passiv och aktiv tycker jag men bouvardian är aktiv. blommorna är som strutar.

FÄRGER
Rosorna är vitagula, dom yttersta bladen är limegröna. Jag valde dom för att jag tyckte dom va fina. Eftersom att det är en brudbukett så har jag kollat noga med att ta bort alla fula blad och sådant på allt material jag använt. Tyvärr så va många av dom yttersta rosbladen fula så jag var tvungen att plocka bort många. Alstromerian är rödviolett i mycket låg valör och bouvardian är vit, knopparna är limegröna. salallen är vanlig grön färg, bouvardiabladen är grön i låg valör. Att jobba med mörk och ljust meterial gör att arbetet får ett djup vilket är väldigt fint och harmoniskt. Färgerna jag har använt är lugna, tillsammans i en brudbukett  det väldigt harmoniskt. Rödviolett och limegrönt är komplementfärger. Min egna åsikt: Buketten passar till ett bondbröllop, färgerna är som på en bondgård. Men jag tycker samtidigt att den passar på ett vanligt bröllop också, en person som är väldigt jordnära kanske. 

PRIS
Jag har  tagit 500 kr i grundpris. Då ingår: Lady 1 (hållaren), oasis, floratejp, band till handtaget, ståltråd som jag fäst dom längsta blommorna med, och det gröna grundmaterialet. Jag har säkert glömt något också. 
Sen har jag använt 16 rosor, dom kostar 30 kr styck. Det blir 480 kr.
5 Alstromeria, 25 kr st = 125 kr.
7 bouvardia 20 kr st = 140 kr.  
Summan blir 1245kr 
tror det blir rätt så iallafall. 

Jag gjorde ett corsage också, och en liten näbbbukett. Men blev inte nöjd med något av dom, dom har jag inte räknat med i priset.

 Här ser ni färgerna väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar