onsdag 14 mars 2012

Mina praktikplatser

Det har varit jättekul & lärorikt att ha praktik, jag hade praktik 6 veckor i västerås på blomhagen och 2 veckor på gotland i ett litet centrum som heter Hemse. På min första praktikplats varuvårdade jag väldigt mycket och gjorde jättemånga tulpanbuketter. En tulpanbukett va det 35 tulpaner i, det va svårt att binda ihop den eftersom att mina händer inte räckte till men det blev jättefin. Jag gjorde många vanliga rundbundna buketter också.


På alla hjärtans dag va jag i västerås på blomhagen, vi hade vi fullt upp, jag va nervös dagen innan över hur det skulle gå. Vi hade förberett massor med rosor dagen innan, 1 ros, 3 rosor, 5 rosor ocj 7 rosor och satt sellofan runt om för att kunderna inte skulle få vänta så länge. Och Anki hade sagt att jag kunde skicka alla kunder som ville sätta ihop något eget ur kylen till henne eftersom jag tycker det är lite svårt och blir lätt nervös. Men 3 kunder ville sätta ihop något eget och jag hjälpe dom med det, två killar va jättetrevliga, dom blev nöjda men en annan kille såg lite tjurig ut.


Det kändes som att jag gick på batterier, tillslut gick nästan kroppen av sig själv och när jag kom hem kl 8 typ, va jag helt slut men ändå kunde jag inte sova, det tog jättelång tid innan kroppen hade varvat ner. Det va lite jobbigt men tillslut somnade jag. Efter den dagen kunde jag kassan i sömnen..


Nästa dag fick vi storstäda, sen va allt som vanligt igen.


Sedan åkte jag till Gotland. Här har jag en praktikplats som heter Hemse blomsterhandel. Det är väldigt stor skillnad på den här praktikplatsen och den förra. Jag har lärt mig att Iris ska ha ISkallt vatten iallafall. Men sen har jag bara lärt mig saker som är fel enligt mina lärare, tillexempel satt snittytan ska vara 5 cm lång.. Och att man ska slå sönder Ginstens stjälkar så att den lättare ska kunna dra vatten men då slår man ju sönder kärlrören så att den inte kan suga vatten. Jag vet ju inte vad som är rätt eller fel så det blir jobbigt då. Det är mycket saker på den här praktikplatsen som jag tycker är lite konsigt om jag säger så.


Jag har gjort en låg begravningsdekoration och en begravningsbukett. Buketten blev fin tyckte jag. Sen har jag gjort vanliga rundbundna buketter som beställts till födelsedagar. Två av dom blev jättejättefina! Man lär sig väldigt mycket att av vara ute i butik och se hur det går till!


Det känns som att jag blivit lite modigare av praktiken också, jag vågar ta för mig lite mer. Vågar prata med kunderna och dom som jobbar på platsen på ett avslappnat sätt.


NU LÄNGTAR JAG TILLBAKA TILL SKOLAN!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar