onsdag 14 mars 2012

Min praktik


Min praktik har varit otroligt lärorik, det beror mycket på att mina kollegor är så duktiga i sitt yrke, kreativa och noggranna. Dem har gett oss både lätta uppgifter, men som måste göras men även en del utmaningar som är att bita i. Det är riktigt nyttigt att se hur en butik ska skötas och att det alltid finns saker att göra. Om det inte är något att fylla på i kylen så ska det vattnas eller städas. Den första veckan fick jag i uppgift att göra en hög begravningsdekoration med tulpaner och anemoner. Det var lite klurigt eftersom stjälkarna är lite mjuka av sig och jag skulle använda så mycket blommor. Men med lite råd och hjälp från min chef  Lucie så blev det ett fint resultat som sedan kunde levereras till begravningen.                                                                                           En dag så fick vi lära oss att skicka iväg ordrar och själva fått göra de ordrar som butiken fått. Nästa dag blev det en lång dag nere i planterings rummet och inpacketering av planteringarna.                                                                                                                           Jag har fått varuvårda, prismärka, förproducera buketter och arrangemang som ska stå ute i butiks kylen, exponering och så har jag fått göra några bud och gått själv med några också. Ibland så har man kunnat hjälpa kunder som behöver råd eller kunnat svara på någon av deras frågor.                                                                                                           Eftersom det är säsong för tulpaner så har man fått göra tulpan buketter så det stått härliga till. De går åt som smör i solsken. När man gjort en och ska ställa ut den så är den man gjorde innan redan såld, så det är bara att binda på.

 

Den här veckan så har jag bland annat  fått göra arrangemang av cymbidium orkidé och texasgräs i en skål. Några höga parallella dekorationer,en aspedistra stomme, veckans buketter, städat, vattnat och varuvårdat.
Idag den 14/2 så fick jag och Malin stå nere i källaren och producera 13 stycken buketter var. Våran chef trodde inte vi skulle hinna med allt men det gjorde vi och vi hann till och med cellofana in några. Så imorgon kommer jag nog känna av det jag gjorde idag. Men det var roligt, det gick bara bättre och snabbare för varje bukett . Det var ett bra tränings tillfälle för att göra rundbudna buketter. På morgonen fick jag och Malin själva sätta ut uteskyltningen. Sedan så gjorde vi några vårplanteringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar