fredag 31 augusti 2012

Formarbete


Idag har vi tränat på asymmetrisk formarbete, vi gjorde kransar. Dom kan användas på begravning eller som bordsdekoration.. Vi skar ut blomsterskum själva och satt i ringen, det är viktigt att det sitter fast. Man ska kapa kanterna lite så det inte ser konstigt ut sen när man sätter i blommor. Sedan börjar man med att täcka med grönt så att man får en liten manschett, jag valde pistage (tror jag att bladen heter). Det är viktigt att man inte täcker för mycket på insidan, man ska se att det är den krans när man är färdig också... 

Efter man har gjort en manshett ska man börja sätta i blommor. Eftersom detta formarbete är asymmetrisk så kan man sätta blommorna i lite olika nivåer för att få spänning. Det svåra med asymmetrisk arbete är att man måste få balans i arbetet. Mina stora rosa rosor satt jag ganska symmetrisk, jag vågade inte placera dom i grupp för att jag var rädd att det skulle bli obalans i arbetet. Nästa gång måste jag våga gruppera material! 
Jag har valt färgen röd och jobbat med den i hög & låg valör. Det finns lite gröna färger i arbetet också som är komplementfärgen till röd. I mitt förra formarbete valde jag samma färger, jag gillar dom verkligen! Måste försöka välja någon annan färg nästa gång. Blommor jag använt: Rosor (vita, cerise, champange, mörkröda) Kallor (ljus voilett) Nejlikor (gammelrosa) Alstromeria (vita,ljusgröna) Salvia (violett) och lite eucalyptus. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar